Näin lohjalainen asiakkaamme sahasi vertauskuvallisesti poikki oman oksansa. Asiakas halusi kilpailuttaa paikallisia välitysliikkeitä talonsa myynnin käynnistämiseksi. Palvelupyyntönsä loppuun hän lisäsi kommentin, että toimintamme ”haiskahtaa”. Tämä siksi, että lupaamme toimittaa vain 4 kandidaattia.
Harhaluuloja
Asiakkaan kommentti on eriskummallinen, mutta ei suinkaan poikkeuksellinen. Tämäkään asiakas ei tullut ajatelleeksi, että ensinnäkään meillä ei ole pakottavaa tarvetta toteuttaa maksutonta palveluamme kaikkiin tapauksiin – ei todellakaan. Asiakkaan asenteen taustalla on hyvin yleinen harhaluulo siitä, kuinka välitysliikkeiltä tarjouksia ylipäätään saadaan. Ihmiset kuvittelevat tosissaan, että välitysliikkeet lähettelevät tuosta vaan tarjouksiaan kohdetta näkemättä. Tälläkin kertaa kohde oli iso talo omalla tontilla Lohjalla.
Kilpailuta kiinteistönvälitystarjoukset maksutta
Ovi tarjouksiin
”Löytääksesi sopivan kiinteistönvälittäjän kannattaa kotiin arviokäynnille pyytää edustaja parista-kolmestakin välitysliikkeestä, mielellään isoista ja pienemmistä. Se auttaa myös myyntihinnan päättämisessä.” Näin sanoo kuluttajaviranomaisen ohje. Palvelumme tähtää välittäjän valinnan kilpailuttamiseen juuri yllä mainitulla tavalla eli kyseessä ei ole pelkästään palkkion kilpailuttaminen. Kilpailutussivullamme tämä asia käy myös ilmi. Laki vaatii, että toimeksiannon vastaanottaakseen välittäjän on käytävä kohteessa. Tästä syystä tarjouksia annetaan yleensä vasta, kun paikalla on käyty. Katselmus kohteessa on siis ovi tarjouksiin.
Hinta näkemättä
Lain hintamerkintäasetuksen mukaan välitysliikkeiden on ilmoitettava kuluttajalle hinta verkkosivuillaan ja toimistoissaan. Olemme seuranneet ja julkaisseet näitä listahintoja kuuden vuoden ajan. Nuo hinnat on annettu kohdetta näkemättä. Sellaisiakin palveluita on matkan varrella perustettu, joissa tarjouksia on lähetelty näkemättä. Nuo palvelut ovat loppuneet kuin seinään ja alasajojen agitaattoreina ovat toimineet välitysalan kattojärjestöt.
Tarinan opetus
Asiakkaan kilpailutusyritys päättyi ennen kuin ehti edes alkaa. Hylkäsimme palvelupyynnön asiattomana. Asiakas vaati tämän jälkeen vielä kirjallista selitystä siitä, miksi vain neljä tarjokasta? Asiakas uhkasi kirjoittaa pitkän julkisen pohdinnan asiasta, jos hänen kysymykseensä ei vastattaisi. Tokihan me vastasimme: ”Teilläkin on iso kohde Lohjalla ja sen arvioiminen on taitolaji. Saadessaan tarjouspyyntönne Lohjan seutua tekevät välitysliikkeet odottavat, että päästätte heidät kohteeseen paikalle – jokainen edellyttää sitä. Kuvitelkaapa tilanne, jossa me antaisimme kymmenelle liikkeelle yhteydenottoluvan. Kuinka luulette muiden asiakkaidemme keskimäärin suhtautuvan siihen, että 10 välitysliikettä alkaa puhelimitse tavoittelemaan yhtä aikaa ja pyytämään päästä kohteeseen? Yhtään kilpailutusta ei meillä täytettäisi, jos esittäisimme tälläistä toimintatapaa. Toivottavasti löydätte itsellenne tarpeitanne vastaavan kilpailutuspalvelun.”
Lohjalainen ei enää puhua pukahtanut. Hän saattoi kenties ymmärtää myös sen, että menetti todennäköisesti sanailullaan hintavertailun vipuvarren. Mistään muualta ei kunnon kilpailutusta Lohjalle saa. Nyt hän pääsee ihan itse soittelemaan ympäriinsä ja kyselemään tarjouksia näkemättä. Hän joutuu taipumaan välittäjien vaatimuksiin katselmuksista ja maksaa palkkiota tuhansia euroja enemmän kuin kilpailutuksemme kautta olisi joutunut maksamaan.